De economie trekt weer aan. Klanten besteden en bestellen weer, en er worden weer investeringen gedaan om aan al deze vragen tegemoet te kunnen komen. Resultaat van deze activiteit is, dat de supply chains ook behoorlijk vol beginnen te raken. Om aan de prognoses te kunnen voldoen worden voorraden aangelegd, en er wordt druk uitgeoefend op de toeleveranciers om op te schakelen. Kortom, de hele keten begint uit zijn voegen te barsten.
Ook in de machine-investerings-sfeer zien we deze ontwikkelingen. De OEM’ers (Original Equipment Manufacturers) zien hun orderportefeuille vollopen. Ze bestellen meer bij hun toeleveranciers, en die weer bij hun leveranciers. Levertijden lopen op, de vraag naar personeel neemt toe en de hele keten is lekker op stoom. We zien echter ook de bijwerkingen van deze drukte.
Zoals al gezegd, de levertijden lopen op, het aantal orders in portefeuille neemt toe, en voor we het weten zijn we vooral bezig met het managen van deze orderportefeuille, en daarmee met het managen van onze klanten. Aanpassen van levertijden, spoedjes, druk om op tijd te leveren, afgeven van forecast, verschuiven van onderhandenwerk, en ga zo maar verder. En tegelijkertijd is er geen personeel meer te vinden, of zijn we ook nog eens druk met het wegwijs maken en inleren van nieuwe mensen in onze organisatie.
Hoe lossen we dit nu op? Hoe voorkomen we dat het bedrijf overspannen raakt? En hoe krijgen we deze situatie in de grip? We willen wel verbeteren, en onze efficiency verhogen, maar we moeten toch al die orders op tijd de deur uit krijgen. Het dilemma van de houthakker.
Om te beginnen is een rigoureuze aanpak nodig. Met de kaasschaafmethode van overal een beetje harder of langer werken, of met het iets efficiënter produceren komen we er niet. In deze situatie is het totale Omdenken vereist.
Stop met het overbelasten van je organisatie. Begin met het drastisch verlagen van je onderhanden werk. Hoe? Door opdrachten één voor één af te maken, en pas te starten met een nieuwe opdracht als de vorige af is. En dat door de hele keten in je organisatie. Als jouw interne klant nog volop werk heeft, stop dan met toeleveren. Hij krijgt het niet alleen toch niet verwerkt, je bouwt de werkvloer ook nog eens vol met opdrachten die op dat moment niet nodig zijn. En daarmee verlies je het overzicht en beginnen de secundaire activiteiten om alleen al de orders op de werkvloer te managen.
Deze oplossing voelt niet lekker. We associëren drukte met veel onderhandenwerk. Het tegendeel is echter het geval. Hoe minder onderhandenwerk je hebt, hoe meer er uit je handen komt. Wij registreren een toename van 20 tot 30% in de output MET DEZELFDE MENSEN, als de focus komt te liggen op het verminderen van het onderhandenwerk en het stelselmatig afwerken van opdrachten. Éen voor één. De efficiency per werkplek loopt misschien terug, maar de effectiviteit van de hele organisatie in termen van facturabele output neemt gigantisch toe. En daarmee het aantal tevreden klanten.
En zeg nou zelf. Waar doen we het uiteindelijk voor? Tevreden klanten toch?
Maak dus tijd om je proces te verbeteren. Het levert op. ALTIJD!
0 reacties